Saopštenja za medije

Saopštenje za medije (press release) je najčešći alat u komunikaciji svakog PR profesionalca.

O samoj formi može se diskutovati (da li da ima samo naslov ili naslov i podnaslov, koja dužina teksta je najbolja  i slično), ali glavna je poenta saopštenja, tj. cilj zbog koga se šalje. Mora se, takođe, imati u vidu da jedan novinar prosečno dobija na desetine saopštenja dnevno. Kako da budete sigurni da će otvoriti mejl baš sa onim vašim “najnovijim informacijama”?

Treba uzeti u obzir nekoliko činjenica:

  1. Naslov saopštenja ili poziva treba da bude jasan, a posebno da bude jasan Subject mejla u kome se šalje (dakle ako je poziv na neki događaj, treba naglasiti na početku reč POZIV, da bi bilo uočljivije), jednostavno kreairajte naslov kao da radite za novine i pravite naslov za opštu publiku. Što je naslov jasniji, veće su vam šanse da će vam neko mejl pre svega otvoriti.
  2. Sadržaj! Ključno je da znate šta želite da poručite saopštenjem, ali da to bude informacija (vest) za medije tj. njihovu publiku, a ne za vas i vašu kompaniju (na primer renoviranje firme ili otvaranje novih poslovnica je interna vest koja ne zanima 90% ljudi u spoljnom svetu jer te ljude pre svega zanima nešto što ima veze sa njima). Uvek postavite pitanje sebi “da li bih ja to pročitao/la da vidim u medijima?” ili “Koga će to zanimati?” – Ukoliko je klijentu ili menadžmentu to teško razumljivo, morate im objasniti, jer svako je dobar u svom poslu, a vi upravljajte PR poslom, nemojte raditi “po naređenju”, jer će vaše ime biti potpisano i za vas će pomisliti da ne znate posao, a ne da je neko drugi u firmi tako odlučio.
  3. Tajming! Ako želite da vam informaciju objave dnevne novine, morate znati kada im se zatvaraju brojevi, dakle nećete slati informaciju u 16h, osim ako niste rezervisali prostor, jer imate “bombu od vesti” a čekate konačne podatke. Sa druge strane, nemojte slati dva ili više saopštenja u istom danu (istim medijima) a čak ni više od dva saopštenja nedeljno, jer ćete time stvorii utisak “spamera” i postoji mogućnost da vas blokiraju. Niko ne želi da ima zatrpan Inbox. Ako imate gužvu, napravite raspored i dogovorite se oko tajminga sa klijentom / direktorom.
  4. Kontakti! Napravite dobru kontakt listu za različite teme, tj. nemojte sve slati svima. Uvek znajte ko šta prati od medija i samim tim plasirajte relevantne informacije (na primer zašto bi nekoga iz IT sektora zanimala informacija iz ekonomije). – Zlatno pravilo: nemojte zvati novinare i urednike telefonom sa pitanjem da li su dobili mej! Naravno da jesu! Zovite, ako morate, samo ljude koje zaista lično poznajete. Sve drugo stvara odbojnost i šteti vašoj profesionalnoj reputaciji. (Važno je da razvijete dobre i kvalitetne kontakte – media relations).
  5. Prilagođavanje! Imajte više verzija saopštenja za različite medije, a posebno obratite pažnju da prilagodite saopštenje online medijima, tj. postavite relevantne linkove, uputite na zvaničnu Facebook, YouTube stranu i slično. Sve to utiče na verodostojnost samog saopštenja.

Za kraj bih podsetila na jedan od svojih prvih tekstova koji se odnosi na konferencije za medije. Naime, sve ovo je alat u komunikaciji, ali treba imati u vidu šta je primereno onima koji su primaoci poruke koju šaljete.

Press r

7 thoughts on “Saopštenja za medije

  1. Kad pročitah ovo : Zlatno pravilo: nemojte zvati novinare i urednike telefonom sa pitanjem da li su dobili mej! Setim se 2 stvari koje me nerviraju:
    1. Neka studentska organizacija, različite osobe kako valjda dolaze nove generaciije mi svake godine neviđeno dosađuju. Pa ja moram da im objašnjavam da nema potrebe za sastancima, objašnjenjima itd Objaviću!
    2.Kad mi pošalju saopštenje u .docx formatu. Kao da svako ima Linux, kao da se u.doc formatu ne otvara, bez obzira na operativni sistem (usput mi je Open Office neviđeno spor:-))

    • Zaboravio sm da kažem da to šalju najuglednije PR agencije (ne znam ko ih angažuje i plaća:-))
      Ima neka firma iz Hrvatske koja neprestano šalje saopštennja. Pa kakve vez ima SrbijaBiz.com sa dešavanjima u Hrvatskoj. Nije cilj poslati saopštenje, to mmože svako, već da se ono objavi.

      • Sve dok je tržište takvo da se angažuju agencije ne zbog stručnosti, već usled određenih političkih (oba)veza govoriće se loše stvari za PR struku, jer taj posao rade nedovoljno iskusni ljudi.

      • Pre jedno 6-7 godina, nudio promotive pakete u bivšoj firmi marketinškim agenciijama. I jedan, valjda besan što Internet raste a oni ne znaju da se nose sa time, mi urlao 45 minuta u telefon, i on mi tada rekao da sve to nije stvar ideje i rezultata već političkog dogovora.
        Mislim da na našem malom tržištu se to stanje dugo neće promeniti.
        Da je izlaz da firma angažuju male agencije koje stvarno su odane profesionalnom radu i rezultatima, i koja traže svoje mesto na tržištu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s