Društvene mreže i PR – ono što je važilo juče ne važi danas

PRofesionalci, koji sveobuhvatno pristupaju komunikaciji, već odavno smatraju društvene mreže sastavnim delom PR alata. Međutim često se može čuti rečenica “Koja je to mreža? Pa samo mi još i to fali, stalno sam online!”. Ali da, sve se menja, pa i trendovi praćenja na mrežama.

Kao i u svakom PR pristupu morate sada da odredite ciljnu grupu, jer odavno nisu “svi na Face-u”. Ko to ne shvati može uzalud da troši resurse bez potrebnih rezultata. Inače, nedavno sam videla da se u Londonu Facebook reklamira na bilbordima i u podzemnoj železnici! Zamalo nisam vrat iskrivila gledajući, jer nisam mogla da verujem da to rade. Očigledno u zapadnom delu Evrope on posustaje, a kao i svaka moda kod nas, dosta toga nam stiže iz Engleske, a možda je već i stiglo…

Da ne dužim, ovo je sada stanje stvari kod nas:

1. Facebook – ima najviše profila kod nas, najviše se koristi od svih društvenih mreža, ALI sve manje među tinejdžerskom populacijom. Zato, ako imate kampanju namenjenu onima do 18 godina, zaboravite na Facebook. Ukoliko se obraćate “zrelijoj” publici, 25+, onda ste i dalje na pravom mestu. Ovi mlađi odavno ne žele da dele svoje postove na mestu gde su im sada roditelji, babe, dede, nastavnici, rodbina… Više nije cool mesto.

2. Twitter – kod nas se zaglavio već godinama na oko 200.000 ljudi i tu stoji. Sve manje služi za povezivanje prema interesovanjima, a sve više za informisanje i “hejtovanje”, šta se kome svidi. Čak je i sve manje Tweet Up-ova, jer se na njima pojavi “svako sa ulice”, dobiju gratis piće i ništa ne tvitnu (a da ne pominjem da ne koriste zvanični traženi hashtag),  a zatim se raziđu. Korist za brend: uglavnom nikakva. Ukoliko želite da informišete, onda morate da koristite Tviter. Naravno, tu i dalje postoji interakcija sa pratiocima, koji uglavnom nešto pitaju, i tada budite spremni da odgovorite u razumnom roku (24 sata). Ne zaboravite, sva Social media komunikacija je JAVNA. Dobro merite svaku reč.

3. Instagram – Nova vladarka među društvenim mrežama. Svi oni koji nisu više na Facebook-u (mlađa populacija posebno), su sada na Instagramu. Razlog je jednostavan: dovoljan je smart telefon, jedna fotografija sa ili bez komentara i evo vas  u News Feed-u! Jednostavno, brzo, bez mnogo “cimanja”, i tu uglavnom nema roditelja, osim ako se ne bave marketingom i PR-om.🙂 Tu se nalaze i “hipsteri”, “early adopters” i sve one divne ciljne grupe koje vam trebaju kada lansirate neki nov proizvod. Naravno, hashtag se i ovde pokazao korisnim, pa ne zaboravite da se priključite temama koje želite da imate uz svoj post.

4. Google Plus – Zaboravite ga. Prosto zaboravite. Niko se njime ne bavi aktivno, retko ko ga koristi, a Google se i dalje nije snašao na polju društvenih mreža.

5. Pinterest –  Koristite ga samo ako imate šta da pokažete, da inspirišete i  da pronalazite inspiraciju. Tu se uglavnom nalaze žene, postovi su lepi, pozitivni, imaju edukativnu ili opuštajuću poruku. Ako želite mrežu bez hejtera, onda idite na Pinterest. Možda zato i nije baš najbolje zaživeo na ovim prostorima, ali ga koristi ekipa sa dobrim ukusom😉

6. Swarm / Foursqaure – Zaboravite i ovo. Od kada su Foursquare pretvorili u mrežu za “preporuke” tj. recenzije, a napravili nov app za čekiranja (Swarm), sve je manje aktivnih korisnika kod nas. Cilj je da znate ko je u blizini vas kada se čekirate, ali većina zapravo želi samo da se pohvali da se negde nalazi, a ne da sazna ko im je blizu.

7- LinkedIn – Mesto gde se nalaze HR-ovi, tako da je važno da imate dobar poslovni profil sa radnom biografijom. Sada postoje opcije postova gde sve što napišete direktno dolazi u News Feed i notifikaciju vaših “konekcija” . Oglašavanje i dalje nisu najbolje razradili, tako da je moja preporuka da ne trošite ovde novac, već da se ovom mrežom bavite isključivo iz komunikacijskog ugla.

NAPOMENA: Sve što je navedeno zasnovano je na ličnom iskustvu i neposrednim rezultatima različitih kampanja koje sam radila u poslednjih 12 meseci. Ukoliko vas zanimaju istraživanja na ovu temu, tu su IAB Srbija i Social Bakers, ali i brojne aplikacije za analizu posećenosti društvenim mrežama (Klout, Google Analytics, Hootsuite, Cyfe,…). Naravno, sve što vam treba za detaljnije istraživanje, potrebno je platiti.

#srecno

FB ads

Photo: quora.com

3 thoughts on “Društvene mreže i PR – ono što je važilo juče ne važi danas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s