Novinarstvo, intelektualna svojina i kolegijalnost #utisak

Jedno od pravila kvalitetnog novinarstva je navođenje izvora informacije. U poslednje vreme, kada se redakcije smanjuju na neodrživ broj ljudi za rad (a to traje više od decenije, samo je sada ekstremnije), novinarstvo se svodi na internet istraživanje, da bi se sve stiglo. Tako izvor informacija medijima postaju:

  • inostrane internet vesti
  • domaće internet vesti
  • saopštenja koja dobijaju od firmi i PR osoba
  • društvene mreže (uglavnom Twitter, Instagram, Facebook)

Dolasci na događaje i konferencije su sve ređi, jer zahtevaju izlazak iz kancelarije na 2 sata, a za to vreme možete napisati 3 teksta (jer nema ko drugi).

Ono što sve više postaje uočljivo, jeste da u tom nedostatku vremena neki novinari počinju da “pozajmljuju” tekstove od svojih domaćih kolega ne navodeći izvor. Tako se dešava da na određenom radiju skoro svaki komentar popularne voditeljke bude na temu objave doslovce pročitane u dnevnim novinama, što je u redu, ali se skoro nikada ne kaže koje su novine upravo pročitali tj. odakle ta vest (a ja na primer prepoznam, jer sam to pročitala pre 10 minuta).

Takođe se dešava da se neko od novinara potrudi oko teksta, a onda to preuzmu drugi mediji skoro od reči do reči ne navodeći izvor – nedavno je dolazila u posetu Angela Merkel, jedna dobra novinarka je istražila na inostranim sajtovima šta ona oblači kada ide u posete pa je to uporedila sa značenjima boja i objavila tekst na srpskom. Tekst su preuzeli neki domaći sajtovi a jedna televizija je napravila prilog, ali NIKO nije naveo ime autora ili naziv sajta. To deluje kao Divlji zapad: na internetu je sve dostupno pa je samim tim javno dobro. Jeste javno za čitanje, ali ne za ponovno plasiranje kao sopstveni sadržaj. Ako je neko i našao “građu” za vest na internetu, ipak je uobličio, preveo delove i upotpunio drugim sadržajima, dakle to je postao autorski tekst.

Ne znam šta se dešava sa osećajem kolegijalnosti, sa etikom. Kao da je potreba za brzim kreiranjem sadržaja sa nedovoljno ljudi u redakcijama dovela do toga da se gubi osnovni osećaj za informaciju. Profesija treba da se drži zajedno, da bi opstala.

Da dodam, ne rade ovo svi, ali se dešava sve češće.

 

journalist-in-moral-dilemma

 

 

 

 

 

 

 

photo via: journalismdegree.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s