Kompetencija ili “svi se u sve razumeju”

Dugo nisam pisala, razlozi vrlo opravdani i privatne prirode, ali moram da progovorim o jednoj gorućoj temi koja je ključ da li će neki posao/firma/projekat biti uspešni ili ne. A taj sindrom sam primetila samo kod nas, tj. na ex-YU prostorima, stranci ga ili nemaju ili imaju u maloj meri.

Radi se o tome da (skoro) svi misle da znaju sve i da su najbolji, najpametniji, a onda se začude kada neko sa njima neće ponovo ili uopšte da radi. Ovde se radi o kompetenciji.

Nedostatak kvalitenih kadrova u PR struci je više nego očigledan. Ima puno PR osoba i velika je potražnja, ali mali je broj onih koje bi neko preporučio drugome za posao. Potreba za PR zanimanjem dovela je do toga da firme i agencije zapošljavaju bilo koga, a onda (uglavnom mladi ljudi) posle nekog vremena kada misle da su stekli iskustvo kreću u druge firme ili počinju sami da rade. Sa druge strane klijenti i poslodavci su u šoku koliko im ništa nije urađeno. Većina tih PR osoba je pre svega ili samouka ili su pogrešno naučeni.

Konstantno se dešava da nailazim na situaciju u kojoj mladim kolegama koji su negde već radili kažem da ne treba telefonom pozivati novinare koje ne poznaju, jer svako danas ima mejl koji pregledava i pozivanje telefonom se svodi na uznemiravanje. Kada mi kažu da su im baš to tražili na prethodnom poslu, shvatam da imam pred sobom osobu koja nije razvila svoju mrežu kontakata, koja je radila u kancelariji kao običan “ćata” sa početka XX veka i koja ima loše naučene navike.

Takođe se javlja situacija da se čude ako se klijentima ili saradnicima šalju pokloni (za rođendane, Novu godinu…) jer je to trošak koji “niko ne traži”. Pre svega dobar PR ima inicijativu (nije pasivan već aktivan) i želi da razvija dobre odnose sa svima sa kojima radi.

Ako je nešto dobro prošlo, većinu zasluga pripisuju sebi, jer smatraju da “imaju već iskustvo” (ne znaju da je pogrešno) i da npr. ako su radili događaj za 50 ljudi pa naravno da “znaju” da rade događaj za 10,000 ljudi. Jer svi sve znaju. Tj. kažu da znaju, a kada nastane problem to mora da rešava neko ko zaista zna. Rezultati su neumoljivi. Preterana samouverenost negativno utiče na kvalitet. Dobar profesionalac se uvek preispituje, jer želi da bude još bolji.

Nedavno je komentar na mrežama bio da je naći dobrog PR-a teže od nalaženja retkog Pokemona. Tužno ali istinito.

Svi koji misle da su sjajni u PR poslu, neka razmisle koliko imaju stalnih dugogodišnjih klijenata i spoljnih saradnika, a posebno onih sa kojima su razvili prijateljstvo. Takođe neka razmisle koje svetske PR sajtove i blogove prate da bi bili u toku sa razvojem struke koja je vrlo živa. A onda neka se zapitaju koje knjige su nedavno pročitali, koje filmove, serije i predstave su pogledali, na kom su koncertu bili, jer dobar PR je pre svega svestran i ODLIČNO informisan.

I jedan mali savet: ako se direktor PR agencije ili PR sektora u firmi nije bavio PR-om pre tog posla, bežite jer tu nemate šta da naučite.

Ima dobrih PR stručnjaka kod nas, a prepoznaćete ih po tome što vam neće odmah reći “da, ja sve mogu”, već će razmisliti i reći “da vidimo da li ja to mogu”, ili “ja mogu “ovo”, a ne mogu “ovo drugo”, za to će vam trebati YY osoba.” Čovek što više zna, svestan je koliko toga još može da nauči, i obrnuto.

quality-assurance

 

 

 

 

 

 

Photo: documentsdelivered.com

2 thoughts on “Kompetencija ili “svi se u sve razumeju”

  1. Ništa se dakle posebno nije promenilo. Eh. No nije to više u jednoj struci. Sada vlada mišljenje da ko želi za manji novac da radi “lako ćemo te naučiti” i onda i neki poslodavci ne biraju iskusnog ili sa znanjem nego jeftinog i onda je on na radnom mestu. Pa čak i u IT oblasti gde mi je to bilo nezamislivo da možeš zapošljavati nekog koji tek “vežba”. No jesam da uvežba ali na mestu koji ne ugrožava poslovanje i gde ćete odista dobro i naučiti. Nekad sam klijent i žrtva neznanja ili toga “svi sve znamo” a ne umemo da rešimo problem pa dobijem lošu uslugu koju sam unapred platila. Još kad platiš pa čekaš…baš se iznerviraš. a obećano ti je. Nekad sam posmatrač jer takav mi je posao da imam donekle pregled različitih PR kampanja koje su na primer mogle očigledno proći drugačije i bolje. Ima i drskosti i onog “lako ćemo” a posle se desi panika ili razočaranje, ili sukob između klijenta i PR-a koji čujem. Nekada su i klijenti velikih očekivanja sa manjim budžetom, što nije tema sada ali na dobrom komunikatoru je da to odmah na početku i predoči. Ovaj problem koji si ti dosta blago iznela🙂 stoji velik ko kuća i dešava se sve više na svim poljima.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s