Besplatan PR – zamke i realnost

Verujem da svako ko radi u oblasti pružanja usluga dolazi više puta u karijeri u situaciju da najrazličitiji ljudi traže da im se nešto uradi bez plaćanja, tj. “za džabe”, jer “tebi je to ništa”, ili “ma ti ćeš to za pet minuta”, i slično. Ovde ću se konkretno baviti PR uslugama, ali sam sigurna da će se mnogi pronaći u svojim oblastima.

Da bi se na primer iskomunicirao neki događaj ili poslalo “obično” saopštenje medijima, potrebno je provesti sate a često i dane u pripremi: istraživanje, pravljenje plana, kreiranje i sređivanje materijala (tekstovi, fotografije, video…), lobiranje i kontaktiranje medija (jer najčešći zahtev je “da se ovo objavi što više”), praćenje objava, izveštaj o objavama (niko se ne zaustavlja na tome da uradite sve a da ne dobiju šta je i gde objavljeno, a samim tim je potrebno ili angažovati press clipping agenciju ili lično kupovati štampane medije online ili na trafici, plus web pretraga i TV snimanje)…. Zašto to vreme ne biste proveli sa svojim bliskim osobama ili se jednostavno odmarali? I ovo je samo ukratko i uopšteno.  Zato, ukoliko vam bilo ko traži da besplatno radite PR dobro razmislite, jer

ne treba raditi gratis:

  • za pojedince i kompanije koji imaju puno novca (lako proverljivo na intenetu, a i “mali je grad”- sve se brzo sazna)
  • ukoliko taj gratis posao može da ugrozi plaćene poslove (obično svi nešto žele da rade u oktobru-novembru, kada je svima gužva)
  • kada ne vidite širu sliku svega (ukoliko počnu da dolaze polovične infomacije)
  • ukoliko treba da “čistite” za nekim ko je već radio na tom pojektu PR pa je otišao ili je otpušten, jer ne znate gde se sve zabrljalo do tada (mada je ovo nepreporučljivo raditi i za novac)
  • kada imate jasan osećaj “u stomaku” da jednostavno žele da vas iskoriste, pa ako prođe super, ako ne prođe idu dalje sa nekim drugim (čuvajte se čuvenih rečenica “Pa to je referenca” – nije baš tako u realnosti).
  • kada vam neko traži PR a ne pominje pitanje koliko košta ta usluga niti pominje opciju da će platiti

Kada treba raditi gratis:

  • kada se promoviše neka opšta društvena vrednost, nešto što je dobro za zajednicu (ALI ne ukoliko iza toga stoji kompanija ili organizacija koja dobija novac i donacije a od vas traže da ne naplatite svoju uslugu)
  • kada se komunicira uspeh mladih talentovanih ljudi (sportisti, umetnici, naučnici) kojima mediji nisu lako dostupni, a više je nego plemenito predstaviti pozitivne primere našoj javnosti
  • kada se vama lično nešto mnogo sviđa i želite da pomognete u širenju neke ideje ili projekta
  • kada je neko sa kim imate dobre odnose i uzajamno pomaganje predstavlja sastavni deo kvalitetnog odnosa

 

NAJVAŽNIJE: Većina koja traži gratis uslugu samim tim ne vrednuje vaš rad i struku, jer svako ko ima svest o značaju PR-a ulaže maksimalno u tu oblast svog poslovanja, jer PR provereno donosi višestruke koristi.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s